Å drive egen virksomhet er ingen enkel oppgave, og din å-gjøre-liste er garantert å aldri ende. Dette bør ikke brukes som en unnskyldning for å ta snarveier når det gjelder å være på internett. Begynn med nettstedet ditt, det er viktig å posisjonere deg, selv online med et sterkt og profesjonelt nettsted, som gir kundene inntrykk av at du er seriøs og motiverer dem til å engasjere seg mer i virksomheten din. Med dette i tankene, vurder disse tre grunnene til at det å ha et sterkt nettsted er viktig:
Førsteinntrykk er viktige
Husk i dag lever vi i en verden der folk googler før de handler, besøker nettsider som prisjakt.no før de kjøper og «sjekker inn» via Facebook for å få ideer om hva de skal kjøpe og hvor. Derfor bør du gi et så godt som mulig førsteinntrykk. Begynn med nettstedet ditt, forbrukerne dømmer og tar beslutninger om hvorvidt de vil handle hos deg basert på din nettside. Hvis din nettside er i tråd med det som gjenspeiles i din type firma, vil kunder komme til deg, hvis ikke kan de lett avvise deg bare på bakgrunn av din nettside.
Vindu handel betyr ikke det det en gang gjorde
Å spasere ned din lokale hovedgate er ikke den eneste måten folk sjekker ut butikker og andre små bedrifter i dag. Med rutinemessige besøk til Yahoo, Bing, Google, Prisjakt.no og andre nettsider, søker kundene hele tiden hvor de planlegger å gjøre sine neste kjøp. Sørg for at virksomheten din er godt representert på disse nettstedene, først og fremst ved å ha et nettsted – men ved å være representert blant hver av de elektroniske søkemotorene, gjennomgå nettsteder og andre nettsider, kan virksomheten din vurderes for kundeanmeldelse. Utover å ha URL-adressen din tilgjengelig, må du også være sikker på at gateadressen, telefonnummeret og e-postadressen din er lett synlig. Sosiale media linker kan ikke skade heller, men bare inkluder disse hvis du faktisk er aktiv på sosiale medier.
Uten nettsider mister du forretninger
Det er opplagt at hvis du mangler ett nettsted, gir du ikke dine kunder en mulighet til å identifisere og vurdere om de vil ha dine varer eller tjenester. Nå er det viktig å huske på at hvis man har en dårlig nettside er det bedre å ikke ha en nettside. Selv om ingen nettside betyr tapte muligheter, kan et dårlig nettsted faktisk være verre, siden det bokstavelig talt setter virksomheten din i et dårlig lys. Med så mange malbaserte nettsteder tilgjengelig i dag, for eksempel Shopify.com, som du kan tilpasse for din unike virksomhet, er det virkelig ingen unnskyldning for at nettstedet ditt skal se uprofesjonelt og slurvet ut. Hvis du ikke stolt kan markedsføre nettstedet du har for øyeblikket, ta det ned. En dårlig nettside er langt verre enn ingen nettside – men la oss være klare … begge er dårlige for virksomheten. Enten du er en mann eller kvinne show eller opererer med 100 ansatte, bør nettstedet ditt vises som om du har et team dedikert utelukkende for å holde din online tilstedeværelse sterk og flott. Nøkkelen her er «vises» versus faktisk å ha noen oppdatering av nettstedet ditt hver dag. For de fleste små bedrifter er dette bare ikke nødvendig. Men å ha en profesjonell, polert utseende nettside som fungerer enkelt og gir kundene enkel navigering, sterke fotobilder, profesjonelt kvalitetsinnhold og en samlet opplevelse som engasjerer dem nok til at de ønsker å gjøre forretninger med deg er nøkkelen.